Gender, power relationships and human sexuality
DOI:
https://doi.org/10.70478/apuntes.psi.2025.43.02Keywords:
Gender discrimination, Power motivation, Human sexuality, Normativized models of femininity and masculinityAbstract
Discrimination against women persists and is not always explicitly manifested. This paper analyzes the discrepancies between “formal equality” and “real inequalities” in reference to two key human motivations, power and sexuality. The undeniable advances in both areas by women hide the persistence of hierarchical normative models in which masculinity is constructed from autonomy, while femininity is constructed from fragmentation.
The erotic of power, characteristic of independent personalities, continues to be linked to masculinity, while women are educated to grant power to others, assuming as their own what this entails in terms of responsibility. The principle of pleasure continues to be the basic objective of male sexuality, unlike female education, which favors obtaining pleasure by giving satisfaction to others.
It is incompatible to develop our women identity as autonomous persons, with economic and emotional independence, with decision-making capacity and expectations of personal fulfillment and, at the same time, to maintain, as is currently the case, the position of dependence and lack of autonomy. Suggestions are made for women to talk about their experiences of power and sexual experiences.
Downloads
References
Acker, Joan. (1990). Hierarchies, jobs, bodies: A theory of gendered organizations. Gender & Society, 4 (2), 139-158. https://doi.org/10.1177/089124390004002002
Acker, Joan. (2006). Inequality regimes: Gender, class, and race in organizations. Gender & Society, 20 (4), 441-464. https://doi.org/10.1177/0891243206289499
Adler, Nancy J. (1986). Women in management worldwide. International Studies of Management & Organization, 16(3-4), 3-32. https://doi.org/10.1080/00208825.1986.11656432
Amorós, Celia. (1994). Espacio de las iguales, espacio de las idénticas. Notas sobre poder y principio de individuación. Árbor, 503-504.
Amorós, Celia. (2005). La gran diferencia y sus pequeñas consecuencias para la lucha de las mujeres. Madrid. Cátedra.
Andrés Domingo, Paloma. y Casado Mejía, Rosa (2018). La sexualidad. En R. Casado Mejía y M. A. García-Carpintero (Coords.), Género y salud (pp. 59-85). Díaz de Santos.
Anguita, Rocío y Torrego, Luis (2009). Género, educación y formación del profesorado. Retos y posibilidades. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 23 (1), 17-25.
Anker, Richard (1997). La segregación profesional entre hombres y mujeres. Repaso de las teorías. Revista Internacional del Trabajo, 116 (3), 343-370.
Aristizabal, Pilar; Gómez-Pintado, Ahinoa; Ugalde, Ana I. y Lasarte, Gema (2018). La mirada coeducativa en la formación del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29 (1), 79-95. https://doi.org/10.5209/RCED.52031
Barberá, Ester (2006). Aportaciones de la psicología al estudio de las relaciones de género. En C. Rodríguez (Coord.), Género y currículo (pp. 59-76). Akal.
Barberá, Ester, Ramos, Amparo y Candela, Carlos (2011). Laberinto de cristal en el liderazgo de las mujeres. Psicothema, 23 (2), 173-179. http://dx.doi.org/10.1174/021347402320007582
Barrios Martínez, David. (2005). En las alas del placer. Pax.
Baxter, Sandra y Lansing, Marjorie. (1983). Women and politics. The visible majority. The University of Michigan Press.
Becker, Gary S. (1985). Human capital, effort, and sexual division of labor. Journal of Labor Economics, 3, S33-S58. https://doi.org/10.1086/298075
Bian, Lin; Leslie, Sarah y Cimpian, Andrei. (2017). Gender sterotypes about intelectual ability emerge early and influence children’s interests. Science, 355, 389-391. https://doi.org/10.1126/science.aah6524
Blázquez, Norma; Flores, Fátima y Ríos, Maribel. (Coords.) (2017). Investigación feminista: epistemología, metodología y representaciones sociales. Universidad Nacional Autónoma de México.
Cala, María Jesús; Trigo, Eva y Saavedra, Francisco J. (2016). Women’s disengagement from legal proceedings for intimate partner violence: Sociodemographic and psychological variables. European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 8, 35-42. https://doi.org/10.1016/j.ejpal.2015.10.002
Celis, Ricardo y Rodríguez, Marcelo. (2016). Constructivismo y Construccionismo Social en Psicoterapia. Una perspectiva crítica. Manual Moderno.
De Miguel, Ana. (2015). Neoliberalismo sexual. El mito de la libre elección. Madrid. Cátedra.
Eagly, Alice H. y Carli, Linda. (2007). Women and the labyrinth of leadership. Harvard Business Review, 85(9), 62-71. https://hbr.org/2007/09/women-and-the-labyrinth-of-leadership
Eagly, Alice H.; Nater, Christa; Miller, David I.; Kaufmann, Michèl y Sczesny, Sabine. (2020). Gender stereotypes have changed: A cross-temporal meta-analysis of U.S. public opinion polls from 1946 to 2018. American Psychologist, 75(3), 301–315. https://doi.org/10.1037/amp0000494
Emakunde. (2011). Amelia Valcárcel “La paridad es el reto pendiente del feminismo”. https://www.emakunde.euskadi.eus/u72rev82con/es/contenidos/informacion/aldizkaria_082_2011/es_portada/01_amelia_valcarcel.html
European Institute for Gender Equality. (2020, 29 de septiembre). Gender Statistics Database. https://eige.europa.eu/gender-statistics/dgs/indicator/wmidm_pol_parl_burcom__wmid_parlcom
Fahs, Breanne; Swank, Eric y McClelland, Sara I. (2018). Sexuality, pleasure, power, and danger: Points of tension, contradiction, and conflict. En C. B. Travis, J. W. White, A. Rutherford, W. S. Williams, S. L. Cook y K. F. Wyche (Eds.), APA handbook of the psychology of women: History, theory, and battlegrounds (pp. 229-247). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000059-012
Ferrer, Victoria A. y Bosch, Esperanza (2018). Los oscuros vínculos entre el amor romántico y la violencia de género En R. Casado Mejía y M. A. García-Carpintero (Coords.), Género y salud, (pp. 249-264). Díaz de Santos.
Ferrer, Victoria A.; Bosch, Esperanza; Sánchez, A. y Delgado-Álvarez, Carmen (2019). Beliefs and attitudes about intimate partner violence against women in Spain. Psicothema, 31, 38-45. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.206
Fetterolf, Janell C. y Sanchez Diana T. (2015). The costs and benefits of perceived sexual agency for men and women. Archives of Sexual Behavior. 44(4), 961-70. https://doi.org/10.1007/s10508-014-0408-x
Foucault, Michel. (2005). La voluntad de saber. Madrid. Editorial Siglo XXI.
Freud, Sigmund. (1917). Obras Completas. Tomo VI. Introducción al narcisismo. Biblioteca Nueva.
Gálvez, Lina (2016). La economía de los cuidados. De culturas.
Garay, Ana; Iñiguez, Lucipinio y Martínez, Luz M. (2005). La perspectiva discursiva en psicología social. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 7, 105-130.
García-Jiménez, María; Cala, María J., Trigo, Eva y Barberá, Ester (2020). Indicators of liberation from gender-based intimate partner violence in Spain related to when charges are dropped. Psicothema, 32 (1), 40-46.
Gimeno, Beatriz (2012). La prostitución. Barcelona. Editorial Bellaterra.
Giraldo, Claudia P.; Cardona, Diana M.; Gómez, Néstor J.; Herrán, Jennifer M. y Bueno, Sindy. (2018). Buscando alternativas contra la discriminación sexual: Estado del arte sobre el placer sexual en la filosofía actual. Revista Filosofía UIS, 17 (1), 227-246. https://doi.org/10.18273/revfil.v17n2-2018013
Grant Thornton IBR. (2019). Women in Business: hacia un avance real. https://www.grantthornton.es/globalassets/1.-member-firms/spain/insights/wib2019/women-in-business-2019-hacia-un-avance-real.pdf
Hyde, Janet S. (2018). Gender similarities. En C. B. Travis, J. W. White, A. Rutherford, W. S. Williams, S. L. Cook & K. F. Wyche (Eds.), APA handbook of the psychology of women: History, theory, and battlegrounds (pp. 129-143, 632 Pages). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000059-007
Interligi, Camille J. y McHugh, Maureen C. (2018). Women’s sexuality: Victims, objects, or agents? En C. B. Travis, J. W. White, A. Rutherford, W. S. Williams, S. L. Cook & K. F. Wyche (Eds.), APA handbook of the psychology of women: History, theory, and battlegrounds (pp. 297-317, 632 Pages). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000059-015
Instituto de las Mujeres (2022). Informe de resultados 'La sexualidad de las mujeres jóvenes en el contexto español. Percepciones subjetivas e impacto de la formación'. https://www.educarenigualdad.org/documento/?id=10495
Master, William H. y Johnson, Virginia. (1996). Respuesta sexual humana. Méjico. Inter-médica editorial.
Matos, Kenneth; O’Neill, Olivia M.; y Lei, Xue. (2018). Toxic Leadership and the Masculinity Contest Culture: How “Win or Die” Cultures Breed Abusive Leadership. Journal of Social Issues, 74(3), 500-528. https://doi.org/10.1111/josi.12284
Ministerio de Igualdad (2023). Principales indicadores estadísticos igualdad (Febrero 2023). https://www.inmujeres.gob.es/MujerCifras/Informes/Docs/principales_indicadores_2023.pdf
Pazos, María. (2018). Contra el patriarcado. Economía feminista para una sociedad justa y sostenible. Katakrak Liburuak
Pérez-Orozco, Amaia (2019). Subversión feminista de la economía. Aportes para un debate sobre el conflicto capital-vida. Traficantes de Sueños.
Pérez-Sedeño, Eulalia. (1995). Filosofía de la ciencia y feminismo: intersección y convergencia. Isegoría, 12, 160-171.
Puleo, Alicia (1992). Dialéctica de la sexualidad. Madrid. Cátedra.
Ramos, Amparo, Barberá, Esther y Sarrió, Maite. (2003). Mujeres directivas, espacio de poder y relaciones de género. Anuario de psicología, 34(2), 267-278.
Rey, Fernando. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de igualdad constitucional? Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 45, 167-181.
Sanz, Fina. (1990a). Los vínculos amorosos. Barcelona. Editorial Kairós.
Sanz, Fina. (1990b). Psicoerotismo femenino y masculino para unas relaciones placenteras, autónomas y justas. Barcelona. Editorial Kairós.
Stempel, Christiane R.; Rigotti, Thomas; y Mohr, Gisela. (2015). Think transformational leadership – Think female? Leadership, 11(3), 259-280. https://doi.org/10.1177/1742715015590468
Subirats, Marina. (2010). ¿Coeducación o escuela segregada? Un viejo y persistente debate. RASE (Revista de la Asociación de la Educación), 3, 143-158.
Taylor, Elisabeth. (2018). Pornography as a Public Health Issue: Promoting Violence and Exploitation of Children, Youth, and Adults. Dignity: A Journal of Analysis of Exploitation and Violence, 3(2), 8. https://doi.org/10.23860/dignity.2018.03.02.08
Valcárcel, Amelia. (1997). La política de las mujeres. Cátedra.
Valcárcel, Amelia. (2014). Sexo y filosofía: sobre mujer y poder. Biblioteca Añil Feminista.
Vance, Carole S. (Edit.) (1984). Pleasure and danger. Routledge & Kegan Paul.
Wittig, Monique. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Eagles.
Wright, Erik. O. y Baxter, Jannen. (2000). The glass ceiling hypothesis: A reply to critics. Gender & Society, 14(6), 814-821. https://doi.org/10.1177/089124300014006008
Zaro, María J. (1999). La identidad de género. Revista de psicoterapia, 10 (40), 5-22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Apuntes de Psicología

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.