Methodological perspectives on the measurement of the effects of an intervention program with adolescents: pretest-posttest evaluation and program evaluation questionnaires.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55414/gmed6g91

Keywords:

Adolescence, Socio-emotional development, Personality, Program evaluation

Abstract

The purpose of this study is three-fold: 1) to show the characteristics of a program carried out with adolescents; 2) to analyze the effects of the intervention in factors of socio-emotional development by means of the questionnaires to evaluate the program; and 3) to compare the results obtained when evaluating the program with two assessment  methodologies (pre-posttest experimental assessment and questionnaires to evaluate the program). The sample is made up of 174 adolescents from 12 to 14 years of age, 125 in the experimental group and 49 controls. The study uses an experimental multi-group pre-posttest design with repeated measures and control groups. The results suggest that pre-posttest assessment is more suitable when the goal is to validate the intervention, whereas the questionnaires are useful as screening instruments. The results obtained in the questionnaires completed by adolescents and adults were very coherent. Moreover, high convergence was confirmed between the results of the pre-posttest assessment and those of the questionnaires. The positive effects of the program on diverse factors of socioemotional development are observed with both methodologies: communication, positive social behaviors, cooperation, empathy, self-concept, concept of companions, negative social behaviors, and prejudices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Battistich, V., Watson, M., Solomon, D., Schaps, E. y Solomon, J. (1991). The child development project: A comprehensive program for the development of prosocial character. En W.M. Kurtines y J.L Gewirtz, Handbook of Moral Behavior and Development (Vol. 3) (págs. 1-34). Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.

Bay-Hinitz, A.K., Peterson, R.F. y Quilitch, H.R. (1994). Cooperative games: A way to modify aggressive and cooperative behaviors in young children. Journal of Applied Behavior Analysis, 27(3), 435-446.

Beilinson, J.S. (2003). Facilitating peer group entry in kindergartners with impairment in social communication. Language, Speech, & Hearing Services in Schools, 34(2), 154-166.

Carlson, J.M. (1999). Cooperative games: A pathway to improving health. Professional School Counseling, 2(3), 230-236.

Dyson, B. (2001). Cooperative learning in an elementary physical education program. Journal of Teaching in Physical Education, 20(3), 264-281.

Fisas, V. (2001). Educar para una Cultura de Paz (en www.blues.uab.es/incom/2004/cas/fisascas.html).

Garaigordobil, M. (1999). Diseño y evaluación de un programa de intervención psicoeducativa para la educación en derechos humanos durante la adolescencia. En Premios Nacionales de Investigación Educativa 1998 (Colección Investigación, nº 142) (págs. 117-150). Madrid: Ministerio de Educación y Cultura. CIDE.

Garaigordobil, M. (2000a). Intervención psicológica con adolescentes. Un programa para el desarrollo de la personalidad y la educación en derechos humanos. Madrid: Pirámide.

Garaigordobil, M. (2000b). Un estudio correlacional de las cogniciones prejuiciosas con diversas conductas sociales y con rasgos de personalidad. Anuario de Psicología, 31(3), 39-57.

Garaigordobil, M. (2001). Intervención con adolescentes: impacto de una experiencia en la asertividad y en las estrategias cognitivas de afrontamiento de situaciones sociales. Psicología Conductual, 9(2), 221-246.

Garaigordobil, M. (2002). Assessment of an intervention on social behavior, intra-group relations, self-concept and prejudiced cognitions during adolescence. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 2(1), 1-22.

Garaigordobil, M. (2003a). Intervención psicológica para desarrollar la personalidad infantil. Juego, conducta pro-social y creatividad (volumen 1). Madrid: Pirámide.

Garaigordobil, M. (2003b). Programa Juego 8-10 años. Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 8 a 10 años (volumen 3). Madrid: Pirámide.

Garaigordobil, M. (2004a). Programa Juego 10-12 años. Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 10 a 12 años (volumen 4). Madrid: Pirámide.

Garaigordobil, M. (2004b). Effects of a psychological intervention on factors of emotional development during adolescence. European Journal of Psychological Assessment, 20(1), 66-80.

Garaigordobil, M. (2005a). Programa Juego 6-8 años. Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 6 a 8 años (volumen 2). Madrid: Pirámide.

Garaigordobil, M. (2005b). Conducta antisocial durante la adolescencia: correlatos socio-emocionales, predictores y diferen-ias de género. Psicología Conductual, 13(2), 197-215.

Garaigordobil, M. (2007). Programa juego 4-6 años. Juegos cooperativos y creativos para grupos de 4 a 6 años (volumen 5). Madrid; Pirámide.

Garaigordobil, M. y Fagoaga, J.M. (2006). Juego cooperativo para prevenir la violencia en los centros educativos: Evaluación de programas de intervención para educación infantil, primaria y secundaria. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.

García, M. y Magaz, A. (1994). ADCA-1. Escala de evaluación de la asertividad. Madrid: CEPE.

Godoy, A., Gavino, A., Blanco, J.M., Martorell, M.C., Navarro, A.M. y Silva, F. (1993). EA. Escala de asertividad. En F. Silva y M.C. Martorell (Eds.), EPIJ. Evaluación Infanto-Juvenil (págs. 141-174). Madrid: MEPSA.

Gónzalez, R. y Díez, E. (1997). Educación en valores. Acción tutorial en la ESO. Madrid: Editorial Escuela Española.

Hicks, D. (1993). Educación para la paz. Madrid: Morata. (Original publicado en 1988)

Lerner, R.M., Almerigi, J.B., Theokas, C. y Lerner, J.V. (2005). Positive youth development: A view of the issues. The Journal of Early Adolescence, 25(1), 10-16.

Ma, H.K. y Leung, M.C. (1991). Altruistic orientation in children: Construction and validation of the Child Altruism Inventory. International Journal of Psychology, 26(6), 745-759.

Martorell, M.C., Aloy, M., Gómez, O. y Silva, F. (1993). AC. Escala de autoconcepto. En F. Silva y M.C. Martorell (Eds.), EPIJ. Evaluación Infanto-Juvenil (págs. 25-53). Madrid: MEPSA.

Martorell, M.C. y Silva, F. (1993). ASB. Escala de conducta antisocial. En F. Silva y M.C. Martorell (Eds.), EPIJ. Evaluación Infanto-Juvenil (págs. 83-110). Madrid: MEPSA.

Mehrabian, A. y Epstein, N. (1972). A measure of emotional empathy. Journal of Personality, 40(4), 525-543.

Mikami, A.Y., Boucher, M.A. y Humphreys, K. (2005). Prevention of peer rejection through a classroom-level intervention in middle school. Journal of Primary Prevention, 26(1), 5-23.

Miller, P.A., Bernzwig, J., Eisenberg, N. y Fabes, R.A. (1991). The development and socialization of prosocial behavior. En R.A. Hinde y J. Groebel (Eds.), Cooperation and prosocial behaviour (págs. 54-77). Cambridge: Cambridge University Press.

Miller, M.C., Cooke, N.L., Test, D.W. y White, R. (2003). Effects of friendship circles on the social interactions of elementary age students with mild disabilities. Journal of Behavioral Education, 12(3),167-184.

Muñoz, J. (1998). La bolsa de los valores. Barcelona: Ariel.

Musitu, G., García, F. y Gutiérrez, M. (1991). AFA. Autoconcepto. Forma A. Madrid: TEA.

Navarro, A.M., Peiró, R., Llácer, M.D. y Silva, F. (1993). EPC. Escala de problemas de conducta. En F. Silva y M.C. Martorell (Eds.), EPIJ. Evaluación Infanto-Juve-nil. (págs. 31-81). Madrid: MEPSA.

Nath, L.R. y Ross, S.M. (2001). The influence of a peer-tutoring training model for implementing cooperative groupings with elementary students. Educational Technology Research and Development, 49(2), 41-56.

Ortega, P., Mínguez, R. y Gil, R. (1996a). Valores y educación. Barcelona: Ariel.

Ortega, P., Mínguez, R. y Gil, R. (1996b). La tolerancia en la escuela. Barcelona: Ariel.

Romía, C. (1991). Educación para la paz. En M. Martínez y J. M. Puig (Eds.), La educación moral. Perspectivas de futuro y técnicas de trabajo (págs. 173-182). Barcelona: Graó.

Roth, J.L. y Brooks-Gunn, J. (2003). What exactly is a youth development program? Answers from research and practice. Applied Developmental Science, 7, 94-111.

Silva, F. y Martorell, M.C. (1989). BAS 3. Batería de Socialización. Autoevaluación. Madrid: TEA.

Spielberger, C.D. y colaboradores (1990). Cuestionario de Autoevaluación Ansiedad Estado/Rasgo en niños. Madrid: TEA (original publicado en 1973).

Sullivan, P.A. (2003). Effects of a theater arts process on selected attributes of middle school-age psychosocial development and self-esteem. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 64 (3-A), 726.

Sterling, A. (1990). Social behavior updated: A review of Eisenberg & Mussen’s the roots of prosocial behavior in children. Merrill-Palmer Quarterly, 36(4), 581-584.

Tuvilla, J. (2004). Valores mínimos para crear en la escuela espacios de paz. En Tuvilla (Ed.), Cultura de Paz. Fundamentos y claves educativas (págs. 219-234). Bilbao: Descleé de Brouwer (consultado en http://www.eip-cifedhop.org/espag-nol/WebFolder/index.html

Zan, B. y Hildebrandt, C. (2003). First graders' interpersonal understanding during cooperative and competitive games. Early Education and Development, 14(4), 397-410.

Downloads

Published

17/10/2007

Issue

Section

Research articles

How to Cite

Garaigordobil Landazábal, M. (2007). Methodological perspectives on the measurement of the effects of an intervention program with adolescents: pretest-posttest evaluation and program evaluation questionnaires. Apuntes De Psicología, 25(3), 357-376. https://doi.org/10.55414/gmed6g91

Similar Articles

1-10 of 328

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)