Factorial Structure of an Instrument to Assess the Risk of Alcohol Consumption among Schoolchildren.
DOI:
https://doi.org/10.55414/n64kd177Keywords:
Alcohol consumption, Risk assessment, Prevention programs, School childrenAbstract
This study reports the factorial structure of the scale used in a prevention program, to assess the risk of alcohol consumption among Schoolchildren. The sample of 3134 students was split in order to obtain two sub-samples. With the first sample, an exploratory factorial analysis served to establish a basic five-factor structure. The confirmatory factorial analysis, using the second sample, achieved a structural model with good adjustment indicators both the whole model and the measures models included. This instrument is an advance in the context of prevention programs; however, it is necessary to obtain more evidence about the properties about it.
Downloads
References
Abar, C.C., Jackson, K.M., Colby, S.M. y Barnett, N.P. (2014). Common and unique parenting predictors of adolescent tobacco and alcohol use. Addictive Behaviors, 39(10), 1528-1532 [DOI: 10.1016/j.add-beh.2014.06.003].
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211 [DOI: 10.1016/0749-5978(91)90020-T].
Babor, T., Caetano, R., Casswell, S., Edwars, G., Giesbrecht, N., Graham, K., Grube, J., Hill, L., Holder, H., Homel, R., Livingston, M., Österberg, E., Rehm, J., Room, R. y Rossow, I. (2010). El alcohol: un producto de consumo no ordinario. Investigación y políticas públicas (Segunda Edición). Washington: Organización Panamericana de la Salud/Oxford University Pres.
Becoña Iglesias, E. (2002). Bases teóricas que sustentan los programas de prevención de drogas. Madrid: Ministerio del Interior/Plan Nacional sobre Drogas.
Becoña, E., Martínez, Ú., Calafat, A., Juan, M., Duch, M. y Fernández-Hermida, J.R. (2012). ¿Cómo influye la desorganización familiar en el consumo de drogas de los hijos? Una revisión. Adicciones, 24(3), 253-268.
Byrne, B.M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming (2nd Ed.). Nueva York: Routledge.
Calafat, A., Fernández, C., Juan, M., Anttila, A.-H., Arias, R., Bellis, M.A., Bohrn, K., Fenk, R., Hughes, K., Kerschl, A.V., Kokkevi, A., Kuussaari, K., Leenders, F., Mendes, F., Simon, J., Spyropoulou, M., van de Wijngaart, G. y Zavatti, P. (2003). Enjoying the Nightlife in Europe: The Role of Moderation. Palma de Mallorca: IREFREA.
Congreso de la República (2006). Ley 1098 de 2006 (noviembre 8) por la cual se expide el Código de la Infancia y de la Adolescencia. Bogotá: Diario Oficial, 46.446, de 8 de noviembre de 2006.
Coughlin, K.B. (2013). An Analysis of Factor Extraction Strategies: A Comparison of the Relative Strengths of Principal Axis, Ordinary Least Squares, and Maximum Likelihood in Research Contexts that Include both Categorical and Continuous Variables. Tesis del Departamento de Evaluación e Investigación Educativa. Universidad de South Florida.
DeVellis, R.F. (2017). Scale Development: Theory and Applications (4 th Ed.). Los Angeles: Sage.
Dunn, E.C., Masyn, K.E., Jones, S.M., Subramanian, S.V. y Koenen, K.C. (2015). Measuring Psychosocial Environments Using Individual Responses: An Application of Multilevel Factor Analysis to Examining Students in Schools. Prevention Science, 16(5), 718-733 [DOI: 10.1007/s11121-014-0523-x].
Garson, G.-D. (2012). Structural Equation Modeling. Asheboro NC: Statistical Associates Publishing.
Hummel, A., Shelton, K.H., Heron, J., Moore, L. y van den Bree, M.B.M. (2013). A systematic review of the relationships between family functioning, pubertal timing and adolescent substance use. Addiction, 108(3), 487-496 [DOI: 10.1111/add.12055].
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169 [DOI: 10.6018/analesps.30.3.199361].
Marschall-Lévesque, S., Castellanos-Ryan, N., Vitaro, F. y Séguin, J.R. (2014). Moderators of the association between peer and target adolescent substance use. Addictive Behaviors, 39(1), 48-70 [DOI: 10.1016/j.addbeh.2013.09.025].
Martínez-Ortiz, E., Sierra-Acuña, D., Jaimes-Osma, J. y Claro-Gálvez, A. (2011). Evaluación de un programa de prevención del consumo de alcohol en niños de estratos económicos bajos. Revista Vanguardia Psicológica, 2(2), 127-143.
Morales Vallejo, P. (2013). El Análisis Factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Madrid: Universidad Pontificia Comillas
Nargiso, J.E., Ballard, E.L. y Skeer, M.R. (2015). A Systematic Review of Risk and Protective Factors Associated With Nonmedical Use of Prescription Drugs Among Youth in the United States: A Social Ecological Perspective. Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 76(1), 5-20 [DOI: 10.15288/jsad.2015.76.5].
Observatorio de Drogas de Colombia. (2018). Estudio nacional de consumo de sustancias psicoactivas en población escolar. Colombia 2016. Bogotá DC.: Gobierno de Colombia.
Observatorio Interamericano de Drogas. (2015). Informe del uso de drogas en Las Américas, 2015. Washington DC.: Comisión Interamericana para el Control del Abuso de Drogas, Organización de Estados Americanos.
Pérez, A., Mejía, J., Reyes, M. y Cardozo, F. (2015). Consumo de alcohol en menores de 18 años en Colombia 2015. Bogotá DC.: Corporación Nuevos Rumbos.
Pérez, A. y Scoppetta, O. (2008). Consumo de alcohol en menores de 18 años en Colombia 2008. Bogotá DC.: Corporación Nuevos Rumbos.
Pérez Gómez, A. y Mejía Trujillo, J. (2015). La prevención del consumo de alcohol y drogas en Colombia. En A. Pérez Gómez, J. Mejía Trujillo y E. Becoña (Eds.), De la prevención y otras historias (págs. 141-182). Bogotá DC: Corporación Nuevos Rumbos.
Salazar Vargas, C. y Serpa Barrientos, A. (2017). Análisis confirmatorio y coeficiente Omega como propiedades psicométricas del instrumento Clima Laboral de Sonia Palma. Revista de Investigación en Psicología, 20(2), 377-388 [DOI: 10.15381/rinvp.v20i2.14047].
Schmitt, T.A. (2011). Current Methodological Considerations in Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(4), 304-321 [DOI: 10.1177/0734282911406653].
Scoppetta, O. y Castaño, G.A. (2018). Early Drug Consumption and Subsequent Risk of Illicit Drug Use in Colombia. Addictive Disorders & Their Treatment, 18(1), 10-14 [DOI: 10.1097/ADT.0000000000000144].
Shield, K.D., Parry, C. y Rehm, J. (2014). Chronic Diseases and Conditions Related to Alcohol Use. Alcohol Research: Current Reviews, 35(2), 155-173.
Squeglia, L.M., Jacobus, J. y Tapert, S.F. (2014). The effect of alcohol use on human adolescent brain structures and systems. Handbook of Clinical Neurology, 125, 501-510 [DOI: 10.1016/B978-0-444-62619-6.00028-8].
Watkins, M.W. (2017). The reliability of multidimensional neuropsychological measures: From alpha to omega. The Clinical Neuropsychologist, 31(6-7), 1113-1126. https://doi.org/10.1080/13854046.2017.1317364
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 APUNTES DE PSICOLOGÍA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.