Professional Competencies in Clinical Child and Adolescent Psychology: Systematic Review and Implications

Authors

  • Isabel Cuellar Flores Hospital Clínico San Carlos (Madrid)
  • Diego Padilla Torres Hospital Puerta del Hierro (Madrid)
  • Amaia Izquierdo Elizo Hospital Río Hortega (Valladolid)

DOI:

https://doi.org/10.55414/ap.v40i3.1513

Keywords:

Clinical Psychology of Children and Adolescents, Specialty, Clinical Competences, Pediatric Psychology

Abstract

Clinical Child and Adolescent Psychology is internationally recognized as a professional specialty of psychology. This recognition of the specialty entails the precise identification of its specific and distinctive competencies. The aim of this paper is to review the specific competency models proposed in the field of Clinical Psychology of Childhood and Adolescence. Sixteen publications were identified in scientific databases that matched the search criteria. For the analysis and systematization of competencies, the classification of the Rodolfa et al. Cube Model has been used as reference. Overall, 22 groups of competencies specific to the professional performance of Clinical Child and Adolescent Psychology are mentioned, of which 15 are widely agreed upon. It concludes by examining the implications of this work for the future development of the profession.

References

(Un asterisco identifica las publicaciones usadas en la revisión)

*American Board of Clinical Child and Adolescent Psychology (ABCCAP) (2020). Examination Manual for

Board Certification in Clinical Child and Adolescent Psychology for the American Board of Professional Psychology (Revision 2.0 July 3, 2020). Chapel Hill: ABBCCAP.

American Psychological Association (APA) (2020a). Recognized Specialties, Subspecialties, and Proficiencies in Professional Psychology. https://www.apa.org/ed/graduate/specialize/recognized

American Psychological Association (APA) (2020b). Clinical Child and Adolescent Psychology. https://www.apa.org/ed/graduate/specialize/child-clinical

Asociación Española de Psicología Clínica y Psicopatología, ANPIR, Consejo General de la Psicología, SACYL, SAPC, APSCS, SCEPC, SEPCA y SOPCA (2021). Carta a la Excma. Sra. Ministra de Sanidad Carolina Darias.

Asociación Española de Pediatría (2021). Congreso AEP 2021: Los pediatras advierten de una ‘pandemia’ de problemas de salud mental en la población infanto-juvenil y urgen un plan de prevención y respuesta.

Asociación Española de Neuropsiquiatría (2009). Informe sobre la salud mental de niños y adolescentes (A. Fernández Liria y M. Gómez Beneyto. Coords.). Cuadernos Técnicos, 14. Madrid: Asociación Española de Neuropsiquiatría.

Asociación Nacional de Psicólogos Clínicos y Residentes, Asociación Española de Neuropsiquiatría, Asociación Española de Psicología Clínica y Psicopatología, Sociedad Española de Psiquiatría, Asociación Española de Psiquiatría del Niño y el Adolescente y Sociedad Española de Psiquiatría y Psicoterapia del Niño y del Adolescente (2021). Carta A/A Excmo. Sr. Ministro de Sanidad Salvador Illa Roca.

*Benítez Ortega, J.L., Riquelme Viñas, M., Olivencia Varón, N., López Pérez-Díaz, Á.G. y Martínez de Salazar Arboleas, A. (2022). Hacia la creación de la especialidad sanitaria de Psicología Clínica de la Infancia y la Adolescencia. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 42(141), 115-136 [DOI: 10.4321/S0211-57352022000100007].

Cuéllar-Flores, I. (2019). Psicología clínica pediátrica en un hospital general: Funcionamiento y descripción de una unidad. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia del niño y del adolescente, 67, 36-41.

Cuéllar-Flores, I. (2021). Psicología clínica de la infancia y adolescencia en interconsulta y enlace y psicología clínica pediátrica. En Izquierdo, A., Cuéllar-Flores, I. y Padilla, D. (Eds), Manual de Psicología Clínica de la Infancia y Adolescencia. Bases para una nueva especialidad (pp. 97-102). Madrid: McGraw Hill.

Cuéllar Flores, I., Izquierdo, A. y Padilla, D. (2019). Mapa sobre la Psicología Clínica Infanto-Juvenil. ¿Una nueva especialidad sanitaria? Clínica Contemporánea, 10(2), e13 [DOI: 10.5093/cc2019a10].

Cuéllar-Flores I., Duro Martínez, J.C., Padilla Torres, D., Izquierdo Elizo, A., Martínez de Salazar Arboleas, A., López Soler C. y Martínez A., (2022). Psicología Clínica Infanto-Juvenil en el Sistema Nacional de Salud: datos, insuficiencias y horizontes para mejorar. Clínica Contemporánea, 13(2), e12 [DOI 10.5093/cc2022a10].

Esteso Orduña, B. (2021). Situación internacional de la Psicología Clínica de la Infancia y la Adolescencia. En Izquierdo, A., Cuéllar-Flores, I. y Padilla, D. (Eds), Manual de Psicología Clínica de la Infancia y Adolescencia. Bases para una nueva especialidad (pp. 83-87). Madrid: McGraw Hill.

Fonseca Pedrero, E. (2021). Manual de tratamientos psicológicos: infancia y adolescencia. Madrid. Pirámide.

*Fournier de Castillo, M.C., Padilla Torres, D., Priede Díaz, A., Esteso Orduña, B. y Cámara Barrio, S. (Grupo de Trabajo ANPIR en Psicología Clínica de la Infancia y Adolescencia (2021). Competencias y ámbito de actuación de la psicología clínica de la infancia y adolescencia. En A. Izquierdo Elizo, I. Cuéllar Flores y D. Padilla Torres (Eds.), Manual de Psicología Clínica de la Infancia y Adolescencia. Bases para una nueva especialidad (pp. 65-74). Madrid: McGraw Hill.

*Ham, H.L., Lancaster, B., Maragakis, A., Harris, S.D., Turnier, L. y Bruni, T. (2022). Competencies for the practice of pediatric integrated primary care: A continuum of training. Training and Education in Professional Psychology, 16(2), 190-196 [DOI: 10.1037/tep0000405].

*Hoffses, K.W., Ramirez, L.Y., Berdan, L., Tunick, R., Honaker, S.M, Meadows, T.J., Shaffer, L., Robins, P.M., Sturm, L. y Stancin, T. (2016). Topical Review: Building Competency: Professional Skills for Pediatric Psychologists in Integrated Primary Care Settings. Journal of Pediatric Psychology, 41(10), 1144-1160 [DOI: 10.1093/jpepsy/jsw066].

*Hupp, S.D.A., Jewell, J.D., Reitman, D. y LeBlanc, M. (2010). Competencies in Child Clinical Psychology. En J.C. Thomas y M. Hersen (Eds.), Handbook of Clinical Psychology Competencies (pp. 43-72). Nueva York: Springer [DOI: 10.1007/978-0-387-09757-2_2].

International Association of Applied Psychology (IAAP) and International Union of Psychological Science (IUPsyS). (2016). International Declaration of Core Competencies in Professional Psychology. https://iaapsy.org/policies-initiatives/ipcp-documents/

Izquierdo Elizo, A., Cuéllar Flores, I. y Padilla Torres, D. (2021). Manual de Psicología Clínica de la Infancia y Adolescencia. Bases para una nueva especialidad. Madrid: McGraw Hill.

*Izquierdo-Elizo, A., Cuéllar-Flores, I., Padilla-Torres, D., Escudero-Álvaro, C., Vilagrá, R., Martínez de Salazar-Arboleas, A. y Fournier del Castillo, M.C. (2022). Especialidad sanitaria de psicología clínica de la infancia y la adolescencia: Una propuesta razonada. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 27(2), 141-155 [DOI: 10.5944/rppc.31633]

*Jackson, Y., Wu, Y.P., Aylward, B.S. y Roberts, M.C. (2012). Application of the Competency Cube Model to Clinical Child and Adolescent Psychology. Professional Psychology: Research and Practice, 43(5), 432-441 [DOI: 10.1037/a0030007].

Kaslow, N.J., Grus, C.L., Campbell, L.F., Fouad, N.A., Hatcher, R.L. y Rodolfa, E.R. (2009). Competency Assessment Toolkit for Professional Psychology. Training and Education in Professional Psychology, 3(4), 27-45 [DOI: 10.1037/a0015833].

*La Greca, A.M. y Hughes, J.N. (1999). United We Stand, Divided We Fall: The Education and Training Needs of Clinical Child Psychologists. Journal of Clinical Child Psychology, 28(4), 435-447 [DOI: 10.1207/S15374424JCCP2804_2].

*Lescano, C., Plante, W. y Spirito, A. (2004). Training in the Delivery of Pediatric Psychology Services in School Systems. En R.T. Brown (Ed.), Handbook of Pediatric Psychology in School Settings (pp. 701-712). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

López Soler, C. y Martínez Pérez, A. (2021). Clasificaciones diagnósticas en psicología clínica de la infancia y la adolescencia. En A. Izquierdo Elizo, I. Cuéllar Flores y D. Padilla Torres (Eds.), Manual de Psicología Clínica de la Infancia y Adolescencia. Bases para una nueva especialidad (pp.137-144). Madrid: McGraw Hill.

*Madan-Swain, A., Hankins, S.L., Gilliam, M.B., Ross, K., Reynolds, N., Milby, J. y Schwebel, D.C. (2012). Applying the Cube Model to Pediatric Psychology: Development of Research Competency Skills at the Doctoral Level. Journal of Pediatric Psychology, 37(2), 136-148 [DOI:10.1093/jpepsy/jsr096].

Maldonado, M.J. (2021). Evaluación en la psicología clínica de la infancia y adolescencia. En A. Izquierdo Elizo, I. Cuéllar Flores y D. Padilla Torres (Eds.), Manual de Psicología Clínica de la Infancia y Adolescencia. Bases para una nueva especialidad (pp. 123-128). Madrid: McGraw Hill.

Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad (2013). Libro blanco. Los recursos humanos en el sistema sanitario. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G. y PRISMA Group (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of Internal Medicine, 151(4), 264-269.

*Palermo, T.M., Janicke, D.M., McQuaid, E.L., Mullins, L.L., Robins, P.M. y Wu, Y.P. (2014). Recommendations for Training in Pediatric Psychology: Defining Core Competencies Across Training Levels. Journal of Pediatric Psychology, 39(9), 965-984 [DOI:10.1093/jpepsy/jsu015].

Roberts, M.C. (2006). Essential tension: Specialization with broad and general training in psychology. American Psychologist, 61(8), 862-870 [DOI: 10.1037/0003-066X.61.8.862].

*Roberts, M.C., Carlson, C., Erickson, M.T., Friedman, R.M., La Greca, A.M., Lemanek, K.L., Russ, S.W., Schroeder, C.S., Vargas, L.A. y Wohlford, P.E. (1998). A Model for Training Psychologists to Provide Services for Children and Adolescents. Professional Psychology: Research and Practice, 29, 293-299 [DOI: 10.1037/0735-7028.29.3.293].

*Roberts, M.C., Erickson, M.T. y Tuma, J.M. (1985). Addressing the Needs: Guidelines for Training Psychologists to Work with Children, Youth, and Families. Journal of Clinical Child Psychology, 14(1), 70-79 [DOI: 10.1207/s15374424jccp1401_11].

Rodolfa, E., Bent, R., Eisman, E., Nelson, P., Rehm, L. y Ritchie, P. (2005). A Cube Model for Competency Development: Implications for Psychology Educators and Regulators. Professional Psychology: Research and Practice, 36(4), 347-354 [DOI: 10.1037/0735-7028.36.4.347].

*Saxton, S.N., Dempsey, A.G., Willis, T., Baughcum, A.E, Chavis, L., Hoffman, C., Fulco, C.J., Milford, C.A. y Steinberg, Z. (2020). Essential Knowledge and Competencies for Psychologists Working in Neonatal Intensive Care Units. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 27(4), 830-841 [DOI: 10.1007/s10880-019-09682-8].

Schippmann, J.S., Ash, R., Battista, A., Carr, M., Eyde, L., Hesketh, L.D., Kehoe, J., Pearlman, K., Prien, E.P. y Sanchez, J.I. (2000). The Practice of Competency Modeling. Personnel Psychology, 53(3), 703-740 [DOI: 10.1111/j.1744-6570.2000.tb00220.x].

*Spirito, A., Brown, R.T., D’Angelo, E., Delamater, A., Rodrigue, J., y Siegel, L. (2003). Society of Pediatric Psychology Task Force Report: Recommendations for the Training of Pediatric Psychologists. Journal of Pediatric Psychology, 28(2), 85-98 [DOI: 10.1093/jpepsy/28.2.85].

UNICEF (Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia) (2020). Salud mental e infancia en el escenario de la COVID-19. Propuestas de UNICEF España. Madrid: UNICEF España.

Downloads

Published

13/11/2022

How to Cite

Cuellar Flores, I., Padilla Torres, D., & Izquierdo Elizo, A. (2022). Professional Competencies in Clinical Child and Adolescent Psychology: Systematic Review and Implications. Apuntes De Psicología, 40(3), 171-184. https://doi.org/10.55414/ap.v40i3.1513

Similar Articles

1-10 of 290

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)