Análisis de la implementación del Programa de tratamiento a familias con menores en situación de riesgo o desprotección en Andalucía: Valoración de las y los profesionales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55414/ap.v40i3.1415

Keywords:

Family treatment, Program evaluation, Child welfare, Implementation, Quality standards, Fidelity, Profesional profile

Abstract

This study covers the implementation analysis of the Programme for Families involved in the Andalusian Child Welfare System from the perspective of a sample of 479 front-line practitioners from 147 family treatment services. Firstly, the fidelity to the programme, some related attitudinal variables (motivation, perception of utility and effectiveness, satisfaction with the teamwork), as well as the relationship of these variables with both practitioners’ experience and professional profile were analysed. Secondly, proposals for change suggested by the practitioners in order to improve the functioning of the programme were described. A combination of qualitative and quantitative analyses of the information from a questionnaire that included both open- and closed-ended questions was followed. The results showed that practitioners positively rated the programme, both in general terms and in specific implementation variables. They also highlighted several aspects that could be improved, including both program-related aspects included (as the modification of the program manual, the timing, the professional profiles and an ongoing training) and other aspects external to the program (as the need to improve and facilitate coordination and communication channels, and supervision processes).

References

Álvarez, M., Padilla, S., y Máiquez, M.L. (2016). Home and group-based implementation of the "Growing Up Happily in the Family" program in at-risk psychosocial contexts. Psychosocial Intervention, 25(2), 69-78 [DOI: 10.1016/j.psi.2016.03.006].

Acquah, D. y Thévenon, O. (2020). Delivering evidence based services for all vulnerable families. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 243 [DOI: 10.1787/1bb808f2-en].

Asmussen, K. (2011). The Evidence-based Parenting Practitioner’s Handbook. Londres: Routledge.

Barrera, M., Jr., Berkel, C. y González Castro, F. (2017). Directions for the Advancement of Culturally Adapted Preventive Interventions: Local Adaptations, Engagement, and Sustainability. Prevention Science, 18(6), 640-648 [DOI: 10.1007/s11121-016-0705-9].

Baumann, A.A., Kohl, P.L., Proctor, E.K. y Powell, B.J. (2016). Program implementation. En J.J. Ponzetti (Ed.), Evidence-based parenting education: A global perspective (pp. 24-33). Londres: Routledge.

Berkel, C., Mauricio, A.M., Schoenfelder, E. y Sandler, I.N. (2011). Putting the Pieces Together: An Integrated Model of Program Implementation. Prevention Science,12(1), 23-33 [DOI: 10.1007/s11121-010-0186-1].

Casares Ordóñez, R. (2017). La intervención desarrollada por los equipos de tratamiento familiar. Perfiles familiares atendidos y análisis de la implementación del programa. Tesis Doctoral. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Casillas, K.L., Fauchier, A., Derkash, B.T. y Garrido, E.F. (2016). Implementation of evidence-based home visiting programs aimed at reducing child maltreatment: A meta-analytic review. Child Abuse & Neglect, 53, 64-80 [DOI: 10.1016/j.chiabu.2015.10.009].

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Conejero-Pérez, J.I., López-Verdugo, I. e Hidalgo, V. (2022). ¿Qué convierte a una persona en líder? El papel de la inteligencia emocional, la capacidad de trabajo en equipo y la satisfacción laboral en el liderazgo auténtico. Psychology, Society & Education, 14(1), 1-11 [DOI: 10.21071/psye.v14i1.14187].

Consejería de Igualdad y Políticas Sociales (2015). Decreto 495/2015 del 1 de diciembre por el que se regula y gestiona el Programa de Tratamiento a familias con menores en situación de riesgo y desprotección. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 237, de 9 de diciembre, 10-26.

Consejería de Igualdad, Políticas Sociales y Conciliación (2022). Decreto 100/2022, de 7 de junio, por el que se regula el Programa de tratamiento a familias con menores en situación de riesgo o desprotección. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 110, de 10 de junio, 9654/1-9654/16.

De Paúl, J., Arruabarrena, I. e Indias, S. (2015). Implantación piloto de dos programas basados en la evidencia (Safe Care e Incredible Years) en los Servicios de Protección Infantil de Gipuzkoa (España). Psychosocial Intervention, 24(2), 105-120 [DOI: 10.1016/j.psi.2015.07.001].

Dirección General de Infancia y Familias (2007). Programa de tratamiento a familias con menores. Manual de referencia de los equipos de tratamiento familiar. Junta de Andalucía, Consejería para la Igualdad y el Bienestar Social.

Durlak, J.A. y DuPre, E.P. (2008). Implementation Matters: A Review of Research on the Influence of Implementation on Program Outcomes and the Factors Affecting Implementation. American Journal of Community Psychology, 41(3-4), 327-350 [DOI: 10.1007/s10464-008-9165-0].

Fixsen, D.L., Blasé, K.A., Naoom, S.F. y Wallace, F. (2009). Core Implementation Components. Research on Social Work Practice, 19(5), 531-540 [DOI: 10.1177/1049731509335549].

Flay, B., Biglan, A., Boruch, R.F., González Castro, F., Gottfredson, D., Kellam, S., Moscicki, E.K., Schinke, S., Valentine, J.C. y Ji, P. (2005). Standards of Evidence: Criteria for Efficacy, Effectiveness and Dissemination. Prevention Science, 6(3), 151-175 [DOI: 10.1007/s11121-005-5553-y].

Herrera, I., León, J.M. y Medina, S. (2007). La implementación de programas de intervención. En A. Blanco y J. Rodríguez-Marín (Coords.), Intervención Psicosocial (pp. 209-254). Madrid: Prentice-Hall.

Hidalgo, M.V., Jiménez, L., López-Verdugo, I., Lorence, B. y Sánchez, J. (2016). “Family Education and Support” program for families at psychosocial risk: The role of implementation process. Psychosocial Intervention, 25(2), 79-85 [DOI: 10.1016/j.psi.2016.03.002].

Jiménez, L. e Hidalgo, M.V. (2016). La incorporación de prácticas basadas en evidencias en el trabajo con familias: los programas de promoción de parentalidad positiva. Apuntes de Psicología, 34(2-3), 91-100.

Kleinheksel, A.J., Rockich-Winston, N., Tawfik, H. y Wyatt, T.R. (2020). Demystifying content analysis. American Journal of Pharmaceutical Education, 84(1), 7113 [DOI: 10.5688/ajpe7113].

Máiquez, M.L., Rodrigo, M.J. y Byrne, S. (2015). El proceso de apoyo en la promoción de la parentalidad positiva. En M.J. Rodrigo, M.L. Máiquez, J.C. Martín, S. Byrne y Rodríguez, B. (Coords.), Manual práctico de parentalidad positiva (pp. 67-87). Madrid: Síntesis.

Meyers, D.C. Durlak, J.A. y Wandersman, A. (2012). The Quality Implementation Framework: A Synthesis of Critical Steps in the Implementation Process. American Journal of Community Psychology, 50(3-4), 462-480 [DOI: 10.1007/s10464-012-9522-x].

Moreno Rodríguez, R. (2017). Directrices para la construcción de sistemas de categorías válidos. Apuntes de Psicología, 35(1), 25-34.

Navarro, J., de Quijano, S.D., Berger, R., y Meneses, R. (2011). Grupos en las organizaciones: herramienta básica para gestionar la incertidumbre y ambigüedad crecientes. Papeles del Psicólogo, 32(1), 17-28.

National Academy for Parenting Practitioners (2009). Parenting Programme Evaluation Tool (PPET).

Ngulube, P. (2015). Qualitative Data Analysis and Interpretation: Systematic Search for Meaning. En E.R. Mathipa y M.T. Gumbo (Eds.), Addressing research challenges: making headway for developing researchers (pp. 131-156). Mosala-MASEDI Publishers & Booksellers [DOI: 10.13140/RG.2.1.1375.7608].

Oats, R.G., Cross, W.F., Mason, W.A., Casey-Goldstein, M., Thompson, R.W., Hanson, K. y Haggerty, K.P. (2014). Implementation assessment of widely used but understudied prevention programs: An illustration from the Common Sense Parenting trial. Evaluation and Program Planning, 44, 89-97 [DOI: 10.1016/j.evalprogplan.2014.02.002].

Orte, C., Amer, J., Pascual, B. y Vaqué, C. (2014). La perspectiva de los profesionales en la evaluación de un programa de intervención socioeducativa en familias. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 24, 163-182 [DOI: 10.7179/PSRI_2014.24.07].

Özdemir, M., Vastamäki, S., Leijten, P. y Sampaio, F. (en prensa). The European Family Support Network (EurofamNet): Quality Standards for Family Support Programs. EurofamNet.

Rodrigo, M.J., Byrne, S. y Álvarez, M. (2012). Preventing child maltreatment through parenting programmes implemented at the local social services level. European Journal of Developmental Psychology, 9(1), 89-103 [DOI: 10.1080/17405629.2011.607340].

Rodrigo, M.J., Hidalgo, M.V., Byrne, S., Bernedo, I. y Jiménez, L. (en prensa). Evaluation of Programmes under the Positive Parenting Initiative in Spain: Introduction to the Special Issue. Revista de Psicología Educativa.

Sanders, M.R., Prinz, R.J. y Shapiro, C.J. (2009). Predicting Utilization of Evidence-Based Parenting Interventions with Organizational, Service-Provider and Client Variables. Administration and Policy in Mental Health, 36(2), 133-143 [DOI: 10.1007/s10488-009-0205-3].

Sánchez Prieto, L., Pascual Barrio, B., Orte Socias, C. y Ballester Brage, L. (2020). Formación dirigida a profesionales especializados en intervención familiar: programas basados en la evidencia científica. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(3), 139-156 [DOI: 10.13042/Bordon.2020.69802].

Shapiro, C.J., Prinz, R.J. y Sanders, M.R. (2012). Facilitators and Barriers to Implementation of an Evidence- Based Parenting Intervention to Prevent Child Maltreatment: The Triple P-Positive Parenting Program. Child Maltreatment, 17(1), 86-95 [DOI: 10.1177/1077559511424774].

Shklarski, L. (2021). Implementation fidelity of the family finding intervention: the perspectives of permanency specialists. Journal of Public Child Welfare, 15(4), 413-432 [DOI: 10.1080/15548732.2020.1746477].

Small, S.A., Cooney, S.M. y O'Connor, C. (2009). Evidence-Informed Program Improvement: Using Principles of Effectiveness to Enhance the Quality and Impact of Family-Based Prevention Programs. Family Relations, 58(1), 1-13 [DOI: 10.1111/j.1741-3729.2008.00530.x].

Torrelles Nadal, C., Paris Mañas, G., Sabrià Bernadó, B. y Alsinet Mora, C. (2015). Assessing teamwork competence. Psicothema, 27(4), 354-361 [DOI: 10.7334/psicothema2014.284].

Turner, K.M., Sanders, M.R. y Hodge, L. (2014). Issues in Professional Training to Implement Evidence-based Parenting Programs: The Preferences of Indigenous Practitioners. Australian Psychologist,49(6), 384-394 [DOI: 10.1111/ap.12090].

Walsh, C., Rolls-Reutz, J. y Williams, R. (2015). Selecting and Implementing Evidence-Based Practices: A Guide for Child and Family Serving Systems (2nd Ed.). San Diego: California Evidence-Based Clearinghouse for Child Welfare.

Downloads

Published

13/11/2022 — Updated on 15/11/2022

Versions

How to Cite

López-Verdugo, I., Ridao Ramírez, P., Casares Ordoñez, R., Mielgo García, F. J., Jiménez García, L., & Jiménez García, L. (2022). Análisis de la implementación del Programa de tratamiento a familias con menores en situación de riesgo o desprotección en Andalucía: Valoración de las y los profesionales. Apuntes De Psicología, 40(3), 127-138. https://doi.org/10.55414/ap.v40i3.1415 (Original work published 2022)

Similar Articles

1-10 of 395

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)