The Use of Flamenco with a Reflecting Team in a Parenting School for Mothers
DOI:
https://doi.org/10.55414/kt5xqq23Keywords:
Mothering school , Physical self-concept, Psychotherapy , Reflective team , Flamenco dancingAbstract
Objective: The study investigates the effects of a flamenco program complementary to a parenting school for mothers on self-concept, anxiety, anger and depression.
Method: The sample was of 14 women between 36 and 50 years old attending a parenting school. Half of them received six flamenco sessions; the other half served as a comparison group. Through a mixed design, the pre and post intervention measures were compared between the two groups. A psychotherapist, a Reflecting Team and a flamenco dancer, directed the sessions.
Results: The physical self-concept improves only in the group that attended the flamenco sessions. In addition, anxiety levels and feelings of anger tend to decrease, although not significantly.
Downloads
References
Andersen, T. (1994). El equipo reflexivo. Diálogos y diálogos sobre los diálogos. Barcelona: Gedisa.
Buesa, S. y Calvete, E. (2013). Violencia contra la mujer y síntomas de depresión y estrés postraumático: el papel del apoyo social. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(1), 31-45.
Caltabiano, P.A. (2009). Embodied Identities: Negotiating the Self through Flamenco Dance. Tesis Doctoral no publicada, Georgia State University.
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for Behavioral Sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
De las Heras Monastero, B. (2010). Ell@s también pueden bailar flamenco. En El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación (Vol. 2) (pp. 477-486). Pamplona-Iruñea, 29, 30 de junio y 1 de julio de 2009. Incluido en K. Grötsch y B. De las Heras (Coords.), Los caminos terapéuticos del flamenco (pp. 35-54). Sevilla: Museo del Baile Flamenco.
Fancourt, D., Perkins, R., Ascenso, S., Carvalho, L.A., Steptoe, A. y Williamon, A. (2016). Effects of Group Drumming Interventions on Anxiety, Depression, Social Resilience and Inflammatory Immune Response among Mental Health Service Users. PLoS ONE, 11(3), e0151136 [DOI: 10.1371/journal.pone.0151136].
García, F. y Musitu, G. (1999). Autoconcepto Forma 5, AF5 (4ª Ed.). Publicaciones de Psicología Aplicada. Madrid: TEA Ediciones.
Garrido Fernández, M., Casares Ordoñez, R., Grimaldi Puyana, V. y Domínguez Álvarez, A. (2009). Terapia Familiar y Servicios Sociales Comunitarios. Apuntes de Psicología, 27 (2-3), 377-394.
Garrido-Fernández, M., Jaén-Rincón, P. y García-Martínez, J. (2011). Evaluating a Reflecting-Team Couples Approach to Problem Gambling. Journal of Constructivist Psychology, 24(1), 1-29 [DOI: 10.1080/10720537.2011.530481].
Grafton, S.T. (2009). Embodied Cognition and the Simu-lation of Action to Understand Others. Annals of the New York Academy of Sciences, 1156 (1), 97-117 [DOI: 10.1111/j.1749-6632.2009.04425.x].
Grötsch, K. y De las Heras, B. (2010). Los caminos terapéuticos del flamenco. Sevilla: Museo del Baile Flamenco.
Grötsch, K. (2010). Introducción. Flamenco, la fuerza telúrica. En K. Grötsch y B. De las Heras (Coord.), Los caminos terapéuticos del flamenco (pp. 11-16). Sevilla: Museo del Baile Flamenco.
Herring, M.P., Jacob, M.L., Suveg, C., Dishman, R.K. y O’Connor, P.J. (2012). Feasibility of Exercise Training for the Short-Term Treatment of Generalized Anxiety Disorder: A randomized Controlled Trial. Psychotherapy and Psychosomatics, 81(1), 21-28 [DOI: 10.1159/000327898].
Heynen, E., Roest, J., Willemars, G. y Van Hooren, S. (2017). Therapeutic alliance is a factor of change in arts therapies and psychomotor therapy with adults who have mental health problems. Arts in Psychotherapy, 55, 111-115 [DOI : 10.1016/j.aip.2017.05.006].
Koch, S., Kunz, T., Lykou, S. y Cruz, R. (2014). Effects of dance movement therapy and dance on health-related psychological outcomes: A meta-analysis. The Arts in Psychotherapy, 41(1), 46-64 [DOI: 10.1016/j.aip.2013.10.004].
Koch, S., Wirtz, G., Harter, C., Weisbrod, M., Wrinkler, F., Pröger, A. y Herpertz, S. C. (2019). Embodied Self in Trauma and Self-Harm: A Pilot Study of Effects of Flamenco Therapy on Traumatized Inpatients. Journal of Loss and Trauma, 24(5-6), 441-459 [DOI: 10.1080/15325024.2018.1507472].
Langhammer, B., Sagbakken, M., Kvaal, K., Ulstein, I., Nåden, D. y Rognstad, M. K. (2019). Music Therapy and Physical Activity to Ease Anxiety, Restlessness, Irritability, and Aggression in Individuals With Dementia With Signs of Frontotemporal Lobe Degeneration. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 57(5), 29-37 [DOI: 10.3928/02793695-20190124-02].
Legrand, F.D. (2014). Effects of Exercise on Physical Self-Concept, Global Self-Esteem, and Depression in Women of Low Socioeconomic Status With Elevated Depressive Symptoms. Journal of Sport and Exercise Psychology, 36(4), 357-365 [DOI: 10.1123/jsep.2013-0253].
Naden, M.G., Callison, K.M. y Haynes, C.M. (2002). “Treasured Awakenings”: Reciprocity and the Reflecting Team Process. Journal of Systemic Therapies, 21(1), 41-57 [DOI: 10.1521/jsyt.21.1.41.23097].
Navarrón, E., Naranjo, C., López, C. y Armero E. (2010). Del hospital al tablao. En K. Grötsch y B. De las Heras (Coords.), Los caminos terapéuticos del flamenco (pp. 17-24). Sevilla: Museo del Baile Flamenco.
Olmedilla-Zafra, A. y Ortega-Toro, E. (2009). Incidencia de la práctica de actividad física sobre la ansiedad y depresión en mujeres: Perfiles de riesgo. Universitas Psychologica, 8(1), 105-116. https://revistas.javeria-na.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/227.
Rodríguez, F. L. (2016). Meter el dedo en la llaga: La fragilidad en el baile flamenco. Daimon.Revista Internacional de Filosofía, 5, 279–285.
Saavedra, F., Español, A., Arias-Sánchez, S. y Calderón-García, M. (2017). Creative Practices for Improving Health and Social Inclusion. Sevilla: Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación.
Shilts, L., Rudes, J. y Madigan, S. (1993). The Use of a Solution-Focused Interview With a Reflecting Team Format: Evolving Thoughts From Clinical Practice. Journal of Systemic Therapies, 12(1), 1-10 [DOI: 10.1521/jsyt.1993.12.1.1].
Spielberger, C.D., (1991/2001). Inventario de Expresión de la Ira Estado-Rasgo STAXI 2. (Trad. J. Miguel-Tobal, M. Casado y A. Cano). Madrid: TEA Ediciones.
Spielberger, C.D. (1996/2008). Inventario de Depresión Estado-Rasgo, IDER Manual (Trad. G. Buela- Casal y D. Agudelo). Madrid: TEA Ediciones.
Spielberger C. D., Gorsuch R.L. y Lushene R.E. (1970/2008). STAI Cuestionario de Ansiedad Estado-Rasgo Manual. (Trad. G. Buela-Casal, A. Guillén-Riquelme y N. Seisdedos Cubero). Madrid: TEA Ediciones.
Torrubia F. J. (2010). Los caminos terapéuticos del flamenco. En K. Grötsch y B. De las Heras (Coords.), Los caminos terapéuticos del flamenco (pp. 7-8). Sevilla: Museo del Baile Flamenco.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 APUNTES DE PSICOLOGÍA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.