Implicit Beliefs about Responsible and Irresponsible People: An Study of Factor Analysis of the Taxonomy of Personality Terms in Spanish

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55414/ap.v40i2.1265

Keywords:

Personality, Implicit Theories, Big Five, Responsibility, Irresponsibility

Abstract

Background: The dimensional structure underlying the implicit beliefs about two prototypes: responsible and irresponsible person is investigated by means of factor analysis.

Method: 520 university students evaluated the degree of adaptation to these prototypes of the 50 personality adjectives of the Taxonomy of Personality Terms in Spanish (TAX 50) by Iraegui Torralbo and Quevedo-Aguado (2002). The results were analyzed using factor analysis with oblique and orthogonal rotations, and the Principal Components Analysis extraction method.

Results: Factor analyzes with orthogonal rotation showed 4 independent components that explained the structure underlying the beliefs about the prototypes. The component that explained the most variance was the combination of two factors from the TAX 50 taxonomy: Responsibility and Integrity.

Conclusions: From a lexical approach, the method used allows us to know the factorial structure underlying the beliefs about prototypes of responsible and irresponsible people. The methodology used helps to investigate the contribution of each of the Big Five personality factors to the lay description of prototypes of people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Castillo, J.L. (1992). Sagacidad perceptiva y teorías implícitas de personalidad de los profesores. Salamanca: Servicio de Publicaciones de la Universidad Pontificia de Salamanca.

Benavente-Cuesta, M.H. (2008). Teorías implícitas sobre la personalidad madura. Tesis Doctoral. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Benavente-Cuesta, M.H. y Quevedo-Aguado, M.P. (2014). Análisis factorial de madurez psicológica según la Taxonomía de los Cinco Grandes en español. Psicología.com, 18, 12-18.

Benavente-Cuesta, M.H. y Quevedo-Aguado, M.P. (2016). Análisis de la relación entre Bienestar Psicológico, Empatía y Personalidad en profesionales y estudiantes de Ciencias de la Salud: Implicaciones educativas. En M.M. Molero, M.C. Pérez Fuentes, J.J. Gázquez, A.B. Barragán, A. Martos y M.M. Simón (Comps.), Avances de investigación en Salud a lo largo del ciclo vital (págs. 21-29). Almería: ASUNIVEP.

Cantor, N. y Mischel, W. (1979) Prototypes in Person Perception. Advances in Experimental Social Psychology, 12, 3-52 [DOI: 10.1016/S0065-2601(08)60258-0].

Chorgwicka, B. (2010). Las facetas de los Big Five y la predicción del desempeño. Tesis Doctoral. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Costa, P.T. y McCrae, R.R. (2003). Personality in Adulthood: A Five-Factor Theory Perspective (2nd Ed.). Nueva York: Guilford Press.

De Raad, B. (1984). Person-talk in everyday situations. En H. Bonarius, G.I., van Heck y N.G. Smid, (Eds.) Personality Psychology in Europe, Theoretical and empirical developments. Lisse: Swets & Zeitlinger.

DeYoung, C.G. (2015). Cybernetic Big Five Theory. Journal of Research in Personality, 56, 33-58 [DOI: 10.1016/j.jrp.2014.07.004].

Dixon, R.M.W. (1977). Where have all the adjectives gone? Studies in Language, 1(1), 19-80 [DOI: 10.1075/sl.1.1.04dix].

Estrada, C., Oyarzún M. y Yzerbyt V. (2007). Teorías implícitas y esencialismo psicológico: herramientas conceptuales para el estudio de las relaciones entre y dentro de los grupos. Psykhe, 16(l), 111-121 [DOI: 10.4067/S0718-22282007000100009].

Fadda, D., Scalas, L.F., Quevedo-Aguado, M.P. y Benavente-Cuesta, M.H. (2021). The influence of personality factors on well-being through self-esteem: An Italian-Spanish lexical comparative study. Personality and Individual Differences, 175 [DOI: 10.1016/j.paid.2021.110663].

García-Hernández, F.R. (2021). Creencias implícitas acerca de las personas responsables y las personas irresponsables. Tesis Doctoral. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Gebauer, J., Bleidorn, W., Gosling, S., Rentfrow, P., Lamb, M. y Potter, J. (2014). Cross-Cultural Variations in Big Five Relationships with Religiosity: A Socio-Cultural Motives Perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 107(6), 1064-1091 [DOI: 10.1037/a0037683].

Goldberg, L.R. (1981). Language and Individual Differences: The search for Universals in Personality Lexicons. Review of Personality and Social Psychology, 2, 141-165.

Hampson, S.E. (1983). Traits ascription and depth of acquaintance: The preference for traits in personality descriptions and its relation to target familiarity. Journal Research in Personality, 17(4), 398-411 [DOI: 10.1016/0092-6566(83)90068-5].

Iraegui Torralbo, A. (1998). La aproximación psicolingüística al estudio de la personalidad: una propuesta taxonómica. Tesis Doctoral. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Iraegui Torralbo, A. y Quevedo-Aguado, M.P. (2002). Aproximación psicolingüística al estudio de la personalidad en español, Una propuesta taxonómica. Iberpsicología, Revista Electrónica de la Federación española de Asociaciones de Psicología, 7(1).

John, O.P, Angleitner, A. y Ostendorf, F. (1988). The lexical approach to personality: A historical review of trait taxonomic research. European Journal of Personality, 2(3), 171-203 [DOI: 10.1002/per.2410020302].

Kerlinger, F.N. y Lee, H.B. (2002). Investigación del comportamiento: métodos de investigación en ciencias sociales (4ª Ed.). Madrid: McGraw Hill.

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169 [DOI: 10.6018/analesps.30.3.199361].

Maass, A., Karasawa, M., Politi, F. y Suga, S. (2006). Do Verbs and Adjectives Play Different Roles in Different Cultures? A Cross-Linguistic Analysis of Person Representation. Journal of Personality and Social Psychology, 90(5), 734-750 [DOI: 10.1037/0022-3514.90.5.734].

Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, 19 [DOI: 10.26378/rnlael019283].

Nunnally, J.C. y Bernstein, I.H. (1994). Psychometric Theory (3rd Ed.). Nueva York: McGraw-Hill.

Otero Gil, A. (2001). Teorías implícitas de personalidad en la infancia. Análisis empírico a partir del modelo de los cinco grandes. Tesis Doctoral. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Quevedo-Aguado, M.P, Iraegui Torralbo, A, Anivarro, E.M. y Ross, P. (1996). Linguistic descriptors of personality in the Spanish language: A first taxonomic study. European Journal of Personality, 10(1), 25-34 [DOI: 10.1002/(SICI)1099-0984(199603)10:1<25::AID-PER243>3.0.CO;2-E].

Quevedo-Aguado, M.P. e Iraegui Torralbo, A. (1998). Evaluación de las teorías implícitas de la personalidad en la intervención terapéutica, cuestiones introductorias. En J. García Martínez, M. Garrido Fernández y L. Rodríguez Franco (Comps.). Personalidad, procesos cognitivos y psicoterapia. Un enfoque constructivista (págs. 115-132). Madrid: Fundamentos.

Rietveld, T. y van Hout, R. (1993). Statistical Techniques for the Study of Language and Language Behaviour. De Gruyter Mouton.

Rosch, E.R. (1977). Human Categorization. En N. Warren (Ed.), Advances in Cross-cultural Psychology (pp. 1-49). Nueva York: Academic Press.

Thurstone, L.L. (1947). Multiple-Factor Analysis. Chicago: The University of Chicago Press.

Welbourne, J.L., Miranda, G.A. y Gangadharan, A. (2020). Effects of Employee Personality on the Relationships between Experienced Incivility, Emotional Exhaustion, and Perpetrated Incivility. International Journal of Stress Management, 27(4), 335-345 [DOI: 10.1037/str0000160].

Downloads

Published

11/10/2022 — Updated on 12/10/2022

Versions

Issue

Section

Research articles

How to Cite

García-Hernández, F. R., & Quevedo-Aguado, M. P. (2022). Implicit Beliefs about Responsible and Irresponsible People: An Study of Factor Analysis of the Taxonomy of Personality Terms in Spanish. Apuntes De Psicología, 40(2), 59-70. https://doi.org/10.55414/ap.v40i2.1265 (Original work published 2022)

Similar Articles

11-20 of 62

You may also start an advanced similarity search for this article.