Psychological intervention in an amateur guitarist using the motivational coaching model "The Giraffe of Canton".

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55414/zct2g388

Keywords:

Motivational coaching, Case study, Ryff Psychological Wellbeing Scale, Rosenberg Self-esteem Scale

Abstract

We present here a case study psychological intervention; using a methodological triangulation, that combines qualitative
and quantitative analysis. The subject was a 20-year-old student girl who wants to resume efficiently playing the guitar by investing the necessary time, combining it appropriately with her other activities. The motivational coaching model “Cantón’s Giraffe” (using a protocol specially designed for this model), and the Ryff Psychological Wellbeing questionnaires and the Rosenberg Self-esteem questionnaire are used as a basis for psychological intervention, as well as qualitative analysis to evaluate the process and the completion of the intervention. The results show an improvement in the scores of self-esteem, with some improvements in some dimensions of psychological well-being, but not in others, which even had some deterioration (probably due to a difficult family situation) and a significant improvement in motivation in relation to the objective raised. These results are in line with the efficacy of other similar studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atkinson, J.W. (1983). Personality, Motivation and Action. Nueva York: Praeger.

Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewoods Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Buceta, J.M. (2016). Habilidades del Coach. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Cantón Chirivella, E. (2013). La “Jirafa de Cantón”. Un modelo de estrategia motivacional aplicado desde laperspectiva del coaching. Granada: Editorial CSV.

Cantón Chirivella, E. (2014a). “Cantón’s Giraffe”: A motivational strategy model applied from the perspective of coaching. The Coaching Psychologist, 10(1), 26-34.

Cantón Chirivella, E. (2014b). ¿El coaching es psicología? ¿Quién puede aplicar el coaching y en qué entornos? Informació Psicològica, 107, 2-10 [DOI: 10.14635/IPSIC.2014.107.1].

Cantón Chirivella, E. y Peris-Delcampo, D. (2017). Psychological intervention protocol in sport from the motivational coaching perspective. 14 th World ISSP Congress of Sport Psychology. Sevilla, España (10-14 de julio).

Cantón Chirivella, E., Expósito Boix, V. y Peris-Delcampo, D. (2018). Intervención psicológica con el método “La Jirafa de Cantón” para superar el miedo a hablar en público. Un estudio de caso. Comunicación presentada al I Congreso Internacional Intersanitario. Valencia, España (7-9 de marzo) [DOI: 10.13140/

RG.2.2.36392.47363].

Caperán Vega, J.A. y Peris-Delcampo, D. (2014). Del coaching ejecutivo a otros campos de aplicación:

una opción para optimizar el trabajo del psicólogo. Informació Psicològica, 107, 22-33 [DOI: 10.14635/IPSIC.2014.107.3].

Castañer Balcells, M., Camerino Foguet, O. y Anguera Arguilaga, M.T. (2013). Métodos mixtos en la investigación de las ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes, 112 (2), 31-55 [DOI: 10.5672/apunts.2014-0983.es(2013/2).112.01].

Colás Casaban, J.M., Peris-Delcampo, D., Expósito Boix, V. y Cantón Chirivella, E. (2017). Intervención psicológica desde el coaching motivacional utilizando el modelo “La Jirafa de Cantón” en una jugadora de fútbol sala. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 2(2), e10 [DOI: 10.5093/rpadef2017a12].

Covington, M.V. (2000). Goal Theory, Motivation and School Achievement: An Integrative Review. Annual Review Psychology, 51, 171-200 [DOI: 10.1146/annurev.psych.51.1.171].

Deci, E.L. y Ryan, R.M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19(2), 109-134 [DOI: 10.1016/0092-6566(85)90023-6].

Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C. y van Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema, 18 (3), 572-577.

García-Naveira, A. (2013). Aplicación profesional del coaching en el deporte: un estudio de caso único. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2), 101-112.

Harter, S. (1998). The development of self-representations. En W. Damon y N. Einserbeg (Eds.), Handbook of Child Psychology. Vol. 3 Social, Emotional and Personality Development (5ª Ed.) (pp. 553-617). Nueva York: John Wiley and Sons.

Locke, E.A. y Latham, G.P. (1990). A Theory of Goal Setting and Task Performance. Englewoods Cliffs,

NJ: Prentice-Hall. Martínez-Moreno, A. (2014). Liderazgo y coaching. Informació Psicologica, 107, 47-65 [DOI: 10.14635/IPSIC.2014.107.5].

Ortín, F. (2017). El coaching desde el enfoque positivo de la psicología. Valencia: Máster en Coaching y Liderazgo-ADEIT.

Peris-Delcampo, D. (2014). El coaching: cómo podemos utilizarlo con éxito. Informació Psicològica, 107, 11-22 [DOI: 10.14635/IPSIC.2014.107.2].

Peris-Delcampo, D. (2016). Nociones básicas de psicología del deporte y coaching para gestores de empresas deportivas. Almería: Círculo Rojo.

Peris-Delcampo, D., Expósito, V. y Cantón, E. (2016). Intervención psicológica en natación adaptada

desde la perspectiva del coaching motivacional. Informació Psicològica, 112, 59-73 [DOI: 10.14635/IPSIC.2016.112.5].

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Ryan, R.M., Huta, V. y Deci, E.L. (2008). Living Well: A Self-Determination Theory Perspective on Eudaimonia. Journal of Happiness Studies, 9, 139-170 [DOI: 10.1007/s10902-006-9023-4].

Ryff, C.D. (1989). Beyond Ponce de Leon and Life Satisfaction: New Directions in Quest of Successful Aging. International Journal of Behavioral Development, 12(1), 35-55 [DOI: 10.1177/016502548901200102].

Sánchez Plazas, A.I., Expósito Boix, V., Peris-Delcampo, D. y Cantón Chirivella, E. (2018). Estudio de caso único en gimnasia rítmica desde la perspectiva del coaching motivacional utilizando el modelo “La Jirafa de Cantón”. Informació Psicològica, 115, 154-169 [DOI: 10.14635/IPSIC.2018.115.3].

Seligman, M.E.P. y Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology. An Introduction. American

Psychologist, 55(1), 5-14 [DOI: 10.1037/0003-066X.55.1.5].

Seligman, M.E.P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. Nueva York: Free Press/Simon & Schuster.

Seligman, M.E.P. (2008). Positive Health. Applied Psychology: An International Review, 57(1), 3-18 [DOI: 10.1111/j.1464-0597.2008.00351.x].

Vázquez, A., Jiménez, R. y Vázquez-Morejón, R. (2004). Escala de Autoestima de Rosenberg: fiabilidad y validez en población clínica española. Apuntes de Psicología, 22(2), 247-255.

Villa, J. P. y Caperán, J. A. (2010). Manual de Coaching. Barcelona, España: Profit Editorial.

Vroom, V.H. (1964). Work and Motivation. Nueva York: John Wiley.

Downloads

Published

07/08/2019

Issue

Section

Research articles

How to Cite

Cantón-Chirivella, E., Expósito-Boix, V. E., & Peris-Delcampo, D. (2019). Psychological intervention in an amateur guitarist using the motivational coaching model "The Giraffe of Canton". Apuntes De Psicología, 37(2), 149-158. https://doi.org/10.55414/zct2g388

Similar Articles

1-10 of 451

You may also start an advanced similarity search for this article.