The importance of a gender perspective teaching in Psychology studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70478/apuntes.psi.2025.43.12

Keywords:

Gender perspective, Androcentrism, Pioneers women psychologists

Abstract

This paper will reflect on the necessary incorporation of the gender perspective in psychology teaching. This implies offering students the critical elements necessary to understand the reason for the absence of women psychologists and their scientific contributions in the history of our discipline, a fact that is reflected in their omission in the texts offered and recommended for study. To do this, the concept of androcentrism in science will be analyzed, and some key dates and names of pioneers and the context in which they lived will also be reviewed and rescued, and it will be assessed how, despite all the enormous difficulties, they managed to enter the universities, facilitating the path for future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Prada, Mª Rosa (Coord.) (2016). Manual de recomendaciones de buenas prácticas. Psicología e igualdad de género. Consejo General de Colegios Oficiales de Psicología de España. https://www.cop.es/GT/MANUAL-BUENAS-PRACTICAS.pdf

Arenal, Concepción (1869/ 2020). La mujer del porvenir. Verbum.

Barberá-Heredia, Ester y Cala-Carrillo, María Jesús (2008). Perspectiva de género en la Psicología académica española. Psicothema, 20 (2), 236-242.

Bosch-Fiol, Esperanza; Ferrer-Pérez, Victoria y Gili, Margarita (2020). Historia de la misoginia. Anthropos.

Bosch-Fiol, Esperanza y Mantero-Heredia, Salud (2018). Guías para una docencia universitaria con perspectiva de género. Psicología. Xarxa Vives d’Universitats. https://www.vives.org/book/psicologia-guias-para-una-docencia-universitaria-con-perspectiva-de-genero/

Bosch-Fiol, Esperanza; Ferrer-Pérez, Victoria; Riera-Madurell, Teresa y Alberdi-Castell, Rosamaria (2003). Feminismo en las aulas: teoría y praxis de los estudios de género. Treballs feministes.

Donoso-Vázquez, Trinidad y Velasco-Martínez, Anna (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 71-88. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19448

Eagly, Alice y Sternberg, Samuel (Eds.) (1993). The psychology of gender. Guildford Press.

Gamba, Susana (2007). ¿Qué es la perspectiva de género y los estudios de género? En Susana Gamba y Tania Diz (Coords.), Diccionario de estudios de género y feminismos. Editorial Biblos. http://www.mujeresenred.net/spip.php?article1395

García-Colmenares, Carmen (2011). Las primeres psicólogas españolas: itinerarios vitales y profesionales. Editorial de la Universidad de Granada.

García Dauder, Dau (2005). Psicología y feminismo. Historia olvidada de mujeres pioneras en Psicología. Narcea.

Horney, Karen (1967/1990). Psicología femenina. Alianza Editorial

Keller, Evelyn F. (1991). Reflexiones sobre género y ciencia. Edicions Alfons el Magnenim

Navarro, Marysa y Stimpson, Catharine R. (Comps.) (1998). ¿Qué son los estudios de las mujeres? Fondo de Cultura Económica.

Rebollo-Catalán, Ángeles; Ruiz-Pinto, Estrella y Vega-Caro, Luisa (Coords.) (2018). La universidad en clave de género. Universidad de Sevilla.

Rositter, Margaret W. (1993). The Matthew Matilda Effect in science. Social Studies of Science, 23(2), 325-341. https://doi.org/10.1177/030631293023002004

Scarborough, Elizabeth y Furomoto, Laurel (1989). Untold Lives: The First Generation of American Women Psychologists. Columbia University Press

Van-den-Eynde, Ángeles (1994). Vista de género y ciencia, ¿términos contradictorios? Un análisis sobre la contribución de las mujeres al desarrollo científico. Revista Iberoamericana de Educación, 6, 79-101. https://doi.org/10.35362/rie601208

Verge-Mestre, Tánia y Cabruja-Ubach, Teresa (2017). La perspectiva de gènere a la docència i a la recerca a les universitats de la Xarxa Vives: situació actual i reptes de futur. Xarxa Vives d’Universitats. https://cdn.vives.org/var/www/html/vives.org/wp-content/blogs.dir/11/files/2024/07/17133543/pu3.pdf

Winkler-Müller, María Inés (2007). Pioneras sin monumentos: mujeres en Psicología. LOM Ediciones.

Downloads

Published

25/02/2025

How to Cite

Bosch-Fiol, E. (2025). The importance of a gender perspective teaching in Psychology studies. Apuntes De Psicología, 43(1), 133-139. https://doi.org/10.70478/apuntes.psi.2025.43.12

Similar Articles

1-10 of 1057

You may also start an advanced similarity search for this article.