Sistematización del programa preventivo para menores en situación de conflictividad en el ámbito familiar en la comunidad de Andalucía: Programa NAYFA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55414/ap.v40i3.1417

Keywords:

Evidence-based programs, `Prevention, Family support, Systematization, SWOT

Abstract

This article describes the action-research process carried out to redefine and design a program for children and adolescents with difficulties and/or conflictive situations in the family. The design of the NAYFA program has been carried out following the quality standards of evidence-based programs and through a collaborative process between policymakers, professionals and researchers. The SWOT technique was used to identify the main strengths and weaknesses of the previous actions carried out in different Andalucía provinces. The results revealed an important lack of systematization that an attempt has been made to solve by defining, through a collaborative process and in accordance with the most agreed quality criteria, the key components of the new program: theoretical and methodological foundations, recipients, objectives, contents, implementation conditions and evaluation design. The high degree of agreement of professionals and managers with the proposed characteristics can contribute to the implementation of the program being carried out with fidelity to the original design and, thus, favor its effectiveness.

References

Achenbach, T.M. (1995). Empirically based assessment and taxonomy: Applications to clinical research. Psychological Assessment, 7(3), 261.274 [DOI: 10.1037/1040-3590.7.3.261].

Asmussen, K. (2011). The Evidence-based Parenting Practitioner's Handbook. Londres: Routledge.

Asmussen, K. y Brims, L. (2018). What works to enhance the effectiveness of the Healthy Child Programme: An evidence update. Early Intervention Foundation.

Barbour, R.S. y Kitzinger, J. (Eds.). (1999). Developing Focus Group Research: Politics, Theory and Practice. Londres: Sage [DOI: 10.4135/9781849208857].

Becker, S.J. y Curry, J.F. (2008). Outpatient Interventions for Adolescent Substance Abuse: A Quality of Evidence Review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76(4), 531-543 [DOI: 10.1037/0022-006X.76.4.531].

Bierman, K.L. y Sasser, T.R (2014). Conduct Disorders. En M. Lewis y K.D. Rudolph (Eds.), Handbook of Developmental Psychopathology (3rd Ed.) (pp. 467-485). Boston: Springer [DOI: 10.1007/978-1-4614-9608-3_24].

Canavan, J., Pinkerton, J. y Dolan, P. (2016). Understanding Family Support. Policy, Practice and Theory. Londres: Jessica Kingsley Publishers.

Carr, A. (2014). The evidence-base for family therapy and systemic interventions for child focused problems. Journal of Family Therapy, 36(2), 107-157 [DOI: 10.1111/1467-6427.12032].

Consejo de Europa. (2006). Recomendación Rec (2006) 19 del Comité de Ministros a los Estados Miembros sobre Políticas de Apoyo a la Parentalidad Positiva. Consejo de Europa. Recuperado de http://familiasenpositivo.org/system/files/informerecomendacion.pdf

Consejería de Igualdad, Políticas Sociales y Conciliación (2019). Programa preventivo para niños, niñas y adolescentes en situación de dificultad y/o conflictividad en el ámbito familiar (NAYFA). Recuperado de la web de la Consejería de Inclusión Social, Juventud, Familias e Igualdad.

De Paúl, J. (2012). Programas basados en la evidencia para menores, jóvenes y familias. Introducción al número especial. Psychosocial Intervention, 21(2), 113-115 ]DOI: 10.5093/in2012a19].

Delgado-Algarra, E.J. (2015). Investigación acción participativa como impulsora de la ciudadanía democrática y el cambio social. International Journal of Education, Research and Innovation, 3, 1-11.

Durlak, J.A. y DuPre, E.P. (2008). Implementation Matters: A Review of Research on the Influence of Implementation on Program Outcomes and the Factors Affecting Implementation. American Journal of Community Psychology, 41(3-4), 327-350 [DOI: 10.1007/s10464-008-9165-0].

Echevarría, B. y Martínez-Clares, P. (2021). Statu quo de la investigación sobre formación profesional en España: análisis DAFO Y CAME. Educare, 25(1), 8-34 [DOI: 10.46498/reduipb.v25i1.1459].

Ellis, C. (2007). Telling Secrets, Revealing Lives: Relational Ethics in Research with Intimate Others. Qualitative Inquiry, 13(1), 3-29 [DOI: 10.1177/1077800406294947].

Fixsen, D.L., Naoom, S.F., Blase, K.A., Friedman, R.M., y Wallace, F. (2005). Implementation research: A synthesis of the literature (FMHI #231). Tampa: University of South Florida, Louis de la Parte Florida Mental Health Institute, The National Implementation Research Network.

Flay, B., Biglan, A., Boruch, R.F., González Castro, F., Gottfredson, D., Kellam, S., Moscicki, E.K., Schinke, S., Valentine, J.C. y Ji, P. (2005). Standards of Evidence: Criteria for Efficacy, Effectiveness and Dissemination. Prevention Science, 6(3), 151-175 [DOI: 10.1007/s11121-005-5553-y].

Frost, N., Abbott, S. y Race, T. (2015). Family Support. Prevention, Early Intervention and Early Help. Cambridge: Polity Press.

Gottfredson, D.C., Cook, T.D., Gardner, F.E.M., Gorman-Smith, D., Howe, G.W., Sandler, I.N. y Zafft, K.M. (2015). Standards of Evidence for Efficacy, Effectiveness, and Scale-up Research in Prevention Science: Next Generation. Prevention Science, 16, 893-926 [DOI: 10.1007/s11121-015-0555-x].

Henggeler, S. W. (2012). Multisystemic Therapy: Clinical Foundations and Research Outcomes. Psychosocial Intervention, 21, 181-193 [DOI: 10.5093/in2012a12].

Henggeler, S.W. y Schaeffer, C.M. (2016). Multisystemic Therapy®: Clinical Overview, Outcomes, and Implementation Research. Family Process, 55(3), 514-528 [DOI: 10.1111/famp.12232].

Henggeler, S.W. y Sheidow, A.J. (2012). Empirically Supported Family-Based Treatments for Conduct Disorder and Delinquency in Adolescents. Journal of Marital and Family Therapy, 38(1), 30-58 [DOI: 10.1111/j.1752-0606.2011.00244.x].

Hidalgo, V. y Jiménez, L. (2018). Os programas de educação e apoio parental como recurso para a promoção da parentalidade positiva com famílias em situação de risco psicossocial. En C. Nunes y L. Ayala-Nunes (Coords.), Avaliação e Intervenção Psicoeducativa com Famílias em Risco (pp. 173-205). Faro: Silabas & Desafios.

Hidalgo, V., Jiménez, L., Lorence, B. y Sánchez, M. (2022). Competencias parentales necesarias para un ejercicio positivo de la parentalidad. Un modelo para su evaluación y promoción. En S. Rivas Borrell y C. Beltramo (Coords.). Parentalidad positiva. Una mirada a una nueva época (pp.87-106). Pirámide.

Hidalgo, V., Menéndez, S., Sánchez, J., Lorence, B., y Jiménez, L. (2009). La intervención con familias en situación de riesgo psicosocial. Aportaciones desde un enfoque psicoeducativo. Apuntes de Psicología, 27(2- 3), 413-426.

Hill, T. y Westbrook, R. (1997). SWOT Analysis: It’s Time for a Product Recall. Long Range Planning, 30(1), 46-52 [DOI: 10.1016/S0024-6301(96)00095-7].

Jiménez, L. e Hidalgo, V. (2012). La promoción del desarrollo infantil en el ámbito de la preservación familiar. ¿Cómo se explica el cambio en las familias que participan en programas de formación y apoyo familiar? Sistemas Familiares, 28(1), 7-24.

Jiménez, L. e Hidalgo, V. (2016). La incorporación de prácticas basadas en evidencias en el trabajo con familias: los programas de promoción de parentalidad positiva. Apuntes de Psicología, 34(2-3), 91-100.

Lerner, R.M. y Steinberg, L. (2009). Handbook of Adolescent Psychology: Individual Basis of Adolescent Development. Wiley & Sons.

Llamas‐Díaz, D., Cabello, R., Megías‐Robles, A. y Fernández‐Berrocal, P. (en prensa). Systematic review and meta‐analysis: The association between emotional intelligence and subjective well‐being in adolescents. Journal of Adolescence [DOI: 10.1002/jad.12075].

Maya, J. (2019). Sistematización y evaluación de una intervención familiar con adolescentes con comportamientos problemáticos. Tesis doctoral. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Maya, J., Jiménez, L., Lorence, B., del Moral, G. e Hidalgo, V. (2020). Scene-Based Psychodramatic Family Therapy With Troubled Adolescents and Parents. A Pilot Study. Family Process, 59(1), 111-126 [DOI: 10.1111/famp.12401].

Molinuevo, D. (Coord.) (2013). Parenting support in Europe. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Eurofound).

Montañés Serrano, M. (2012). Una estrategia participativa conversacional con la que producir conocimiento y propuestas de actuación sociocultural. Revista de Antropología Experimental, 12(1), 67-90.

National Academy for Parenting Practitioners (2009). Parenting Programme Evaluation Tool (PPET).

Özdemir, M., Vastamäki, S., Leijten, P. y Sampaio, F. (en prensa). The European Family Support Network (EurofamNet) quality standards for family support programs. EurofamNet.

Parlamento de Andalucía (2021). Ley 4/2021, de 27 de julio, de Infancia y Adolescencia de Andalucía. Boletín Oficial del Estado, 189 de 9 de agosto de 2021, 97276-97344.

Rodrigo López, M.J., (Coord.) (2015). Manual práctico de parentalidad positiva. Madrid: Síntesis.

Rodrigo López, M.J., Amorós Martí, P., Arranz Freijo, E., Hidalgo García, M.V., Máiquez Chaves, M.L., Martín Quintana, J.C., Martínez González, R.A. y Ochaita Alderete, E. (2015). Guía de buenas prácticas en parentalidad positiva. Un recurso para apoyar la práctica profesional con familias. Madrid: Federación Española de Municipios y Provincias / Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.

Samuelson, A. (2010). Best Practices for Parent Education and Support Programs. What Works, Wisconsin -Research to Practice Series, 10. Madison: University of Wisconsin.

Small, S., Cooney, S.M. y O’Connor, C. (2009). Evidence-Informed Program Improvement: Using Principles of Effectiveness to Enhance the Quality and Impact of Family-Based Prevention Programs. Family Relations, 58(1), 1-13 [DOI: 10.1111/j.1741-3729.2008.00530.x].

Walsh, C., Rolls-Reutz, J. y Williams, R. (2015). Selecting and Implementing Evidence-Based Practices: A Guide for Child and Family Serving Systems (2nd Ed.). San Diego: California Evidence-Based Clearinghouse for Child Welfare.

Downloads

Published

13/11/2022 — Updated on 15/11/2022

Versions

How to Cite

Hidalgo, V., Hidalgo, M. P., Lorence, B., Sánchez, A. ., Maya, J., Quintero, M. A., & Rodríguez-Carrasco, C. R. (2022). Sistematización del programa preventivo para menores en situación de conflictividad en el ámbito familiar en la comunidad de Andalucía: Programa NAYFA. Apuntes De Psicología, 40(3), 151-162. https://doi.org/10.55414/ap.v40i3.1417 (Original work published 2022)

Similar Articles

81-90 of 279

You may also start an advanced similarity search for this article.